Steeds meer bedrijven kiezen voor lease als het om het wagenpark gaat. Aankopen heeft als grootste nadeel dat er kapitaal moet worden vrijgemaakt of een lening afgesloten. Bij leasing is dat niet nodig. Er is een verschil tussen financial lease en operational lease. Het is belangrijk om het leasecontract voor een bedrijfswagen goed in de administratie op te nemen. Hiervoor kun je gebruik maken van een boekhoudprogramma.
Omzetbelasting bij financial lease
Als je kiest voor financial lease dan is de btw volledig aftrekbaar. Daarom wordt deze meestal in één keer verrekend. Het is handig om je investering op het einde van een aangiftetijdvak te doen. Je kunt de btw dan direct weer verrekenen met de aangifte die je doet.
Geen eigenaar tijdens de leaseperiode
Net zoals bij private lease blijft de auto of de machine ook tijdens een financial leaseperiode eigendom van de leasemaatschappij. Je krijgt als contractnemer het gebruiksrecht. In het contract staan de verplichtingen waar je gedurende deze periode aan moet voldoen, zoals bijvoorbeeld het tijdig laten uitvoeren van onderhoud. Na afloop van de leaseperiode kun je de auto of machine overnemen tegen de dan geldende prijs. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een nieuw contract aan te gaan en het voertuig in te leveren. Je neemt een financial leasecontract in je boekhouding op met maandelijkse bedragen die zijn gebaseerd op de totale kosten gedeeld door het aantal maanden dat het leasecontract loopt. Als er geen sprake is van btw, omdat deze bij aanvang van het contract direct is verrekend, dan hoef je daar in je boekhouding uiteraard geen rekening meer mee te houden. De aanschaf inclusief btw neem je wel weer op, als je besluit na afloop van het leasecontract eigenaar te worden.