Kantoormeubelen leasen of kopen? De voor- en nadelen

2 minuuts, 28 tweedes Lees

Wanneer je bezig bent met de inrichten van een nieuw kantoor, dan komt hier natuurlijk nogal het nodige bij kijken. Vooral wanneer je net begint kunnen deze kosten enorm drukken op je werkkapitaal, waardoor het raadzaam is te kijken naar andere mogelijkheden. Net zoals bij een auto, kun je er dus ook voor kiezen om kantoormeubelen te leasen, maar welke voor- en ook nadelen brengt dit eigenlijk met zich mee? Om je een idee te geven welke mogelijkheden er allemaal zijn en welke voor- en nadelen dit met zich meebrengt, hebben we hieronder een overzicht voor je gemaakt en alles voor je op een rijtje gezet.

De voordelen van het leasen van kantoormeubelen

Wanneer je als ondernemer een kantoor gaat inrichten, dan gaan hier natuurlijk flink wat kosten mee gemoeid. Allereerst moet je er namelijk al goed over nadenken hoe jij het kantoor zou willen hebben ingericht en daarna dien je een keuze te maken voor wat betreft bepaalde meubels en ook andere aankleding. Omdat het een flinke investering is, is leasen voor veel ondernemers een interessante optie. Waarom, dat vertellen we je nu!

Geen investering nodig

Het grootste voordeel van het lease nvan kantoormeubelen, is dat je geen grote investering hoeft te doen. Iets wat vooral bij starters een flinke uitdaging kan vormen. Het werkkapitaal is namelijk vaak nog niet dusdanig, dat er zulke bedragen kunnen worden afgetikt. Door te kiezen voor het leasen van een zit sta bureau, in plaats van een zit sta bureau kopen, zorgt ervoor dat je dit geld elders in je onderneming kunt investeren om verder te kunnen doorgroeien. Nu is één bureau met bureaustoel nog niet direct een probleem, maar wanneer je meerdere mensen aan het werk hebt, kan dit al snel flink in de papieren lopen.

Je bepaald zelf de looptijd

Een ander voordeel van leasen, is dat je zelf bepaald hoe lang de looptijd van dit contract is. Uiteraard is het wel zo dat de prijs die je per maand betaald een stukje hoger ligt, maar je ook sneller van het contract af bent. Het is dus aan jezelf en ook je financiële middelen te bepalen wat voor jou het beste werkt.

Nadelen

Uiteraard kleven er ook een aantal nadelen aan het leasen van kantoormeubelen. Althans, voor sommige ondernemers dan. Op het moment dat je er namelijk voor kiest ze te gaan leasen, dan moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat je te maken krijgt met maandelijkse kosten. Iets wat je natuurlijk bij het kopen van meubelen niet hebt. Op het moment dat het dan iets minder gaat met je bedrijf, kunnen deze kosten flink drukken op het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Of de keuze voor jou om te leasen uiteindelijk de beste is, dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Wel is het raadzaam om deze discussie eens met je boekhouder te bespreken, aangezien deze exact weet hoe de zaken er momenteel voorstaan en of het verstandiger is om te kopen of om te leasen.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *